Koronatiedotteita

Hyvä seniori!

Suomen hallitus on purkanut eilen ikärajaan 70 vuotta perustuvan suosituksensa fyysisten kontaktien välttämisestä. Tämä on suuri helpotus monelle seniorille ja heidän läheisilleen.

Vaara ei kuitenkaan ole vielä ohi. Hallituksen tiedotteen mukaan lähikontakteissa on hyvä noudattaa edelleen pidättyvää linjaa ja yksilöllistä harkintaa. Jokaisen on siis syytä seurata edelleen THL:n hygienia- ja muita ohjeita, joilla ikääntyneiden tartuntariskiä voidaan pienentää. Linkki THL:n sivuille on tämän kirjeen alareunassa.

Olemme säästyneet onneksi vielä pahemmalta. Lähikontaktien välttämisellä Suomi on pitänyt koronan kurissa. Valitettavasti moni ikääntynyt on kuitenkin kuollut tähän virukseen, mutta huomattavasti harvempi kuin naapurissamme Ruotsissa.

Tänä kesänä meidän on kiinnitettävä huomio eristyksissä pidempään oleilun kielteisiin vaikutuksiin ja lievennettävä niitä. Kulunut poikkeuksellinen kevät on ollut monelle meistä henkisesti erittäin raskasta aikaa. Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ja ystäviä tueksi.

Muistetaan pitää kesälläkin yhteyttä yksinäisiin ystäviimme. Soitellaan heille, harrastetaan yhdessä ja käydään kävelyllä tai kylässä, turvaohjeet tietysti muistaen. Pienikin ele on nyt suuri ilo.

Meidän kaikkien on muistettava liikkua riittävästi ja pidettävä huolta kunnostamme. Kesä on tähän erinomaista aikaa. Niilo Tarvajärven sanoin: ylös, ulos ja lenkille!

Nautitaan Suomen kauniista suvesta ja palataan elokuussa uusin voimin mukaan senioritoimintaan.

Hyvää, aurinkoista ja leppoista kesää sinulle ja läheisillesi!

Matti Niiranen
Kansallinen senioriliitto ry
(24.6.2020)

Hyvät Kansallisen senioriliiton jäsenet eri puolilla Suomea!

Poikkeuksellinen koronakevät on takana.  Voimme olla onnellisia siitä, että Suomi ja suomalaiset ovat tähän asti selvinneet sisulla ja yhteisvastuulla melko hyvin. Nopeat toimet, tiukat suositukset ja rajoitukset purivat emmekä joutuneet kaaokseen monen muun maan tapaan.  Toivokaamme, että tilanne pysyy jatkossakin hyvänä.

Poikkeustila pysäytti senioriliiton tapaamiset, liittokokous siirrettiin ja yhteiset kokoontumiset, jotka ovat järjestömme ydintä jouduttiin keskeyttämään.    Liiton hallinto, yhteydenpito jäseniin ja monet kokoukset on pystytty pitämään tilanteesta huolimatta. Tämän tekee mahdolliseksi etäyhteyksien käyttö.  Seniorit nettiajassa on onnistunut aika hyvin.

Me emme lamaantuneet poikkeustilassa. Liitto on ottanut kantaa moniin ajankohtaisiin asioihin, toimisto on tehnyt ahkerasti työtä etänä ja pitänyt jäseniin yhteyttä.  Aivan upeasti monet piirit ja yhdistykset ovat toimineet poikkeusoloissakin.  On ylläpidetty yhteisöllisyyttä ja pidetty huolta toisistamme.

Olemme kaikki oppineet uutta ja varautuneet myös siihen mahdollisuuteen, että rajoitukset jatkuvat syksyllä.  Uudet tavat toimia eivät korvaa vanhoja, koska toimintamme perustuu toistemme kohtaamiseen ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseen.  Ne tuovat kuitenkin tulevaisuudessa uusia toimintamahdollisuuksia entisten lisäksi.

Kiitos teille kaikille kuluneesta historiallisesta kevätkaudesta. Elämänmyönteisyys ja vastuun ottaminen ovat tärkeitä arvojamme, joiden avulla on selvitty.  Odottakaamme myönteisin mielin tulevaa.  Liiton hallitus ehdottaa ensi kauden teemaksi Rohkeasti tulevaisuuteen. Se sopii motoksi meille jo kesänkin ajaksi.

Toivotan teille kaikille hyvää juhannusta ja kaunista ja virkistävää kesää.  Nautitaan valosta ja lämmöstä.

Anneli Taina